25 Nov 1 match
03 Mar 1 match
10 Mar 1 match
16 Mar 1 match

Öppet brev till Svenska Innebandyförbundet!

2 mars 2021 14:07

Angående Svenska Innebandyförbundets beslut om att avsluta de pausade serierna för säsongen, som återigen drabbar IBK Dalens damer hårt.

Förra säsongens serie SSL-dam avbröts innan serien var färdigspelad och Svenska Innebandyförbundets, SIBF, styrelse beslutade att det vid avbrottet gällande serieläget var slutresultatet för damserien. Det innebar att, genom en i stunden fastställd regel, de två lagen på 13 och 14 plats flyttades ned till allsvenskan, en åtgärd som väckte stor irritation och ilska bland SSL-lagen. Och två lag från allsvenskan flyttades upp utan att de serierna var färdigspelade.

Nu har SIBFs styrelse, beslutat att SSL-dam spelas färdigt men de två sista lagen flyttas inte ned och inga lag flyttas upp från allsvenskan. Att de två sista lagen inte flyttas ned strider mot de seriekrav för säsongen 2020/21 som SIBF fastställt.

Återigen konstruerar Innebandyförbundets styrelse en regel om upp- och nedflyttning och alla inser hur inkonsekvent styrelsen är i sitt beslutsfattande. Förra säsongen var det inte helt säkert vilka lag som skulle bli de två sista men styrelsen beslutade ändå att flytta ned de två sista. Nu när serien färdigspelas och man med säkerhet vet vilka lag som är de två sista, då låter man de lagen spela i SSL-dam även nästa säsong.

Svenska Innebandyförbundet går ut med att stärka innebandyn som folksport men då måste styrelsen åtminstone vara konsekvent och trots särskilda omständigheter som pandemier ändå följa de spelregler som styrelsen själv fastställt. Förra årets beslut var en skandal enligt de flesta lagen men det beslut man denna säsong tar om SSL-dam ryms inte inom begreppet skandal.

IBK Dalen

gm Levi Bergström, ordförande

Här kan du läsa mer om beslutet på innebandymagazinets hemsida